|  | Irské pobřeží se objevilo na dohled v pozdním dopoledni druhého dne.
    Stroje se ztišily a loď začala zpomalovat, aby několik mil před Queenstownem mohla
    vzít na palubu irského lodivoda. Potom zvolna, za stálého měření hloubky
    mechanickým hloubkoměrem, pokračoval Titanic k přístavu a asi dvě míle od
    břehu spustil kotvu. Než se velké šrouby zastavily, dokázaly natolik rozvířit
    mělké vody, že písek zvednutý ze dna zbarvil hladinu kolem dohněda. Stevardi museli
    cestujícím znepokojeně sledujícím tento úkaz vysvětlovat, že je vše v pořádku,
    že mezi dnem lodi a mořským dnem je dostatečná a bezpečná hloubka. O mohutné sací
    síle obrovitých šroubů se později přesvědčila i správa southamptonského
    přístavu: na dně přístavu ležel potopený vlečný člun, a jak bylo zjištěno,
    když Titanic vyplouval, táhl jej za sebou do vzdálenosti téměř osmi set
    metrů. Podobně jako v Cherbourgu přirazily krátce po
    zakotvení k boku Titaniku dvě zásobovací lodi, byly spuštěny můstky a
    parník přijal posledních 130 cestujících, jejich zavazadla a téměř 1 400 pytlů
    pošty. Stejně jako jejich francouzští kolegové v Cherbourgu využili krátké
    zastávky i irští novináři a fotografové. Kapitán Smith je přijal přátelsky a
    umožnil jim prohlídku lodi, bylo v zájmu společnosti, aby tisk referoval o první
    plavbě co nejvíce a co nejlépe. Převážnou většinu z nově přibylých
    cestujících tvořili mladí irští emigranti s lístky třetí třídy. Po více než
    sto roků právě z Queenstownu proudily na paluby lodí odplouvajících za moře
    desetitisíce chudých Irů, které jejich vlastní země buď nemohla uživit, nebo se
    dali zlákat vidinou možností skýtaných Novým světem. Noviny napsaly, že Queenstown
    je otevřenou ranou, ze které neustále uniká nejlepší krev země. Přesně v půl jedné odpoledne zahoukala siréna a
    všichni návštěvníci opustili loď. Zatímco se malá plavidla vzdalovala do
    bezpečné vzdálenosti, Titanic vytáhl můstky a kotvu a jeho šrouby se opět
    roztočily. V tuto chvíli se na jeho palubách už nacházeli všichni účastníci
    první plavby, celkem 2 207. Parník nasadil západní kurs a začal nabírat na
    rychlosti. Ve stejnou dobu se dva námořníci z lodních hlídek - George Hogg a Alfred
    Evans - znovu otázali druhého důstojníka, co je s jejich dalekohledy. Lightoller dal
    vyhýbavou odpověď, že je snad dostanou později. Striktní disciplína platící na
    všech lodích včetně Titaniku nedovolovala podřízenému naléhat nebo
    opakovanými dotazy obtěžovat nadřízeného, proto oběma mužům nezbylo než se s
    odpovědí spokojit, ale zejména George Hogga nevyjasněný problém dalekohledů
    nenechával v klidu a mezi svými druhy na ně opětovně zaváděl řeč. Po celé odpoledne plul Titanic ve
    vzdálenosti asi čtyř nebo pěti mil podél jižního pobřeží Irska na západ,
    obeplul jeho jihozápadní výspu Fastnet Rock, a když slunce zapadlo, brázdil již vody
    druhého největšího světového oceánu. Po výjezdu z Queenstownu stanovil kapitán Smith na
    velké námořní mapě umístěné na stole v navigační místnosti kurs a trasu, které
    parník povedou do cílového přístavu na druhé straně Atlantiku. V roce 1898 se
    rejdařství, jejichž lodi obstarávaly spojení mezi Evropou a severoamerickými
    přístavy, dohodla na určitých trasách užívaných v různých ročních obdobích.
    Tento výběr měl především umožnit, aby se lodi vyhnuly oblastem, kde - zejména v
    jistých měsících - hrozilo nebezpečí ledu a mlh, aniž by při tom zbytečně svoji
    cestu prodlužovaly. Dále mělo být stanovením tras pro plavby "tam" a
    "zpět" sníženo na minimum nebezpečí srážek proti sobě plujících
    plavidel. Tím, že byla plavba severním Atlantikem svedena do určitých přesně
    stanovených koridorů, loď, kterou postihla porucha strojů nebo jiná nehoda, mohla s
    velkou pravděpodobností počítat s brzkou pomocí některého jiného plavidla
    plujícího toutéž trasou. Trasa vedla 25 mil jižně od linie označující
    výskyt ledových polí v období mezi březnem a červencem, ale 100 až 300 mil severně
    od linie označující prostor, ve kterém byly v měsících dubnu, květnu a červnu
    ještě vídány plovoucí ledovce. Titanic tedy měl plout oblastí, kde sice
    nehrozilo nebezpečí ledových polí, ale kde se mohl setkat s plovoucí ledovou
    horou.Zatímco Titanic ve večerních hodinách proplouval rychlostí asi
    jedenadvaceti uzlů ztemnělým oceánem, cestující na ozářených palubách se bavili,
    oceňovali bohaté vybavení lodi i její stabilitu, téměř nehlučný chod strojů,
    dokonalost poskytovaných služeb i všechny možnosti rozptýlení a zábavy. Ani
    členové posádky, z nichž mnozí již sloužili na palubách desítek jiných lodí,
    včetně těch největších, nešetřili uznáním - Titanic překonával vše,
    s čím se dosud setkali. Přestože takové pocity a hodnocení jednoznačně
    převládaly, našly se však i výjimky. Při zastávce v Queenstownu, jat náhlou
    nedobrou předtuchou dezertoval z lodi jeden z topičů jménem John Coffey. Nebyl
    žádný nováček, plavil se již na mnoha lodích a o tři dny později nastoupil na Mauretanii
    vyplouvající do New Yorku; nicméně nedefinovatelný pocit hrozícího nebezpečí byl
    natolik silný, že jej přinutil Titanic opustit. Je zajímavé, že se necítil
    dobře ani druhý muž po kapitánovi, vrchní důstojník Henry Tighe Wilde. Tento
    osmatřicetiletý námořník mohutné postavy, sám držitel kapitánského patentu a
    předtím vrchní důstojník na Olympiku, váhal, už když mu bylo oznámeno,
    že se má účastnit první plavby Titaniku. Nakonec na naléhání přátel
    místo přijal. Byl to vynikající lodní důstojník, společnost White Star Line,
    pověstná vysokou náročností na svoje zaměstnance, jej pověřila funkcí vrchního
    důstojníka na dvou svých největších a nejlepších lodích, a přesto si nemohl na Titaniku
    zvyknout. V posledním dopise odesílaném z Queenstownu, napsal své sestře:
    "Stále nemám tuto loď rád ... mám z ní divný pocit." |  | Titanic připlouvá do 
	Queenstownu v Irsku
  Loď America převáží cestující k Titaniku
  Loď America převáží cestující k Titaniku
  Foto Kate Oddel při vystupování z Titaniku Titanic odplouvá z Queenstownu
  Fotografie jak Titanic 
	opouští Queenstown
  |  |